Jeden projekt – 3 różne opakowania
Czyli o możliwościach druku na surowcu metalizowanym

Projektant tworząc design powinien wziąć pod uwagę surowiec, z którego powstanie docelowe opakowanie. W naszej branży najczęściej stosowane grupy surowców to GC1, GC2, SBS, GD2, GT2 i GT4. Każda z wyżej wymienionych grup surowców może zostać poddana procesowi laminacji folią srebrną lub złotą, która nada opakowaniu niepowtarzalne wrażenia wizualne. Tak przygotowany surowiec pozwala na uzyskanie oryginalnych efektów, których nie jesteśmy w stanie osiągnąć poprzez zadruk żadnej z wyżej wymienionych grup. Druk na podłożach metalizowanych jest uszlachetnieniem wyjątkowym w swojej prostocie a gotowe pudełko przyciągnie uwagę konsumentów. Warto zaznaczyć, że laminat nie stanowi bariery przed zastosowaniem dodatkowych uszlachetnień druku w postaci lakierów UV, efektu drip-off czy tłoczenia. Dobór właściwego materiału jest bardzo istotny dla efektu końcowego. Poniżej przedstawiamy kilka możliwości uszlachetnień z wykorzystaniem jednego projektu, którego cechą wspólną jest użycie surowca metalizowanego, jako podłoża.

Efekt hot-stampingu
Tłoczenie folią na gorąco jest znaną od wielu lat metodą uszlachetniania druku, a możliwości w doborze odpowiedniej folii do hot-stampingu są spore. Jednak w wielu przypadkach lepszym rozwiązaniem będzie zastosowanie podłoża metalizowanego. Ograniczymy w ten sposób wykorzystanie parku maszynowego w drukarni, a co za tym idzie, zredukujemy czas realizacji zlecania, ograniczając jednocześnie koszty produkcji opakowania. Laminacja następuje przed drukiem, zatem efekt motywów metalicznych uzyskujemy od razu po otrzymaniu zadrukowanych arkuszy. Tym samym uzyskamy wtedy efekt zbliżony do tłoczenia folią na gorąco. Jest to zupełnie inne rozwiązanie, jednak przy projektowaniu warto pamiętać o takiej możliwości. Poniżej prezentujemy przykład takiego projektu opakowania, w którym na surowcu metalizowanym niemalże po całości została nałożona biel kryjąca, jako podkład, a następnie wszystkie kolory triadowe (CMYK). Wybiórczo pozostawiono elementy niepokrytego surowca, który imituje właśnie hot-stamping. Dodatkowo w projekcie zastosowano tłoczenie w miejscach, gdzie surowiec pozostał metaliczny. Design uzupełniony został o wykończenie lakierem matowym UV i efektem drip-off. To rozwiązanie idealnie podkreśla kontrast między uszlachetnieniami i czyni opakowanie bardziej atrakcyjnym.
Niewielka zmiana, spektakularny efekt końcowy
Poniższy przykład na pierwszy rzut oka nie różni się od tego omawianego wcześniej, jednak różnicę można zauważyć poruszając opakowaniem. Mianowicie w tym rozwiązaniu nie użyto bieli podkładowej na froncie i tyle pudełka. Drugą zmianą jest gra lakierów. Dzięki temu uzyskaliśmy efekt mieniących się fal co sprawia, że opakowanie na pewno zwróci uwagę kupujących. Kontrast pomiędzy powierzchnią z bielą podkładową a farbami nakładanymi bezpośrednio na surowiec metalizowany jest wyraźnie zauważalny i tworzy dodatkową głębię w opakowaniu. Należy jednak pamiętać o tym, że dużą rolę odgrywa tutaj projekt graficzny oraz przygotowanie technologiczne w drukarni. W projekcie analogicznie zastosowano tłoczenie oraz efekt drip-off. To przykład, że niewielka zmiana w technologii produkcji pozwala uzyskać naprawdę ciekawe efekty wizualne. Warto zaznaczyć, że tylko surowiec metalizowany pozwala na stworzenie takich kontrastów przy zastosowaniu farb triadowych.

Wykończenie błyszczącym lakierem UV
W tym projekcie opakowanie wykończono efektem hybrydowym, a całość pokryta została błyszczącym lakierem UV w celu uzyskania efektu wysokiego połysku. Podobnie, jak w opakowaniu opisanym powyżej, biel podkładowa nie została położona po całości. W projekcie zastosowano również tłoczone elementy w miejscach, gdzie podłoże metalizowane nie zostało pokryte farbami. Ten sam projekt, a efekt końcowy jest zupełnie inny, niż poprzednio.

PODSUMOWANIE
Jak widać, druk na tekturze metalizowanej pozwala uzyskać nie tylko efektowne wrażenia kolorystyczne. Można zastosować to rozwiązanie do tworzenia alternatywy w przypadku hot-stampingu. Zupełnie inny rezultat możemy uzyskać stosując w druku podwójną biel kryjącą, a inaczej prezentują się kolory, gdy ją pominiemy w technologii druku. Zastosowane rozwiązania zależą od wrażeń wizualnych, które chcemy uzyskać. Należy pamiętać, że wysokiej jakości efekty w segmencie opakowań premium wymagają dobrego projektu graficznego, który uwydatni walory laminatu i zastosowanych uszlachetnień. Następnie należy wybrać profesjonalną drukarnię, której doświadczenie oraz park maszynowy pozwolą na uzyskanie efektów wizualnych założonych przez Klienta.
Należy pamiętać, że w proces przygotowania opakowania dobrze jest zaangażować zarówno Twoje studio projektowe, jak i wybraną drukarnię. Rozmowa, wymiana pomysłów oraz realna ocena pod względem wykonalności projektu to najlepszy początek współpracy. Taka komunikacja jest wskazana już na etapie projektu graficznego, aby był on właściwie przygotowany do druku oraz zoptymalizowany kosztowo.
Przeczytaj także...
Zobacz więcej wpisów
Industry 4.0. w drukarni offsetowej

Co nas czeka na rynku opakowań w 2025 roku?
